Anna Bianchini „Annuccia”
Czternastoletnia Anna BIanchini, właścicielka długich rudych włosów, pojawiła się w Rzymie w roku 1593. Pochodziła z Sienny w Toskanii. Przyjechała do Rzymu, aby zgodnie z rodzinną tradycją, podjąć zatrudnienie w najstarszym zawodzie świata. Dziewczyna bardzo charakterna, dużo jest o niej w policyjnych raportach z tamtych czasów. Caravaggia poznała w rzymskiej tawernie Turchetto. Tak go urzekły długie, rude włosy Annucci, że od razu zaproponował jej posadę modelki. Rzymskie prostytutki miały zakaz pracy w soboty i niedziele, wiec zgodziła się pozować w weekendy. Widzimy ją na czterech obrazach Mistrza.
- „Magdalena Pokutująca” – „Maddalena penitente” z roku 1597
- „Odpoczynek w czasie ucieczki do Egiptu” – „Riposo durante la fuga in Egitto” z roku 1597
- „Marta i Maria Magdalena” – „Marta e Maria Maddalena” z roku 1598
- „Śmierć Dziewicy” – „Morte della Vergine” z roku 1604 – do tego obrazu pozowała już martwa na stole w prosektorium
W roku 1604 zachodzi w ciążę, co przy jej profesji jest karygodnym niedopatrzeniem. Gdy ciąża staje się widoczna, zrozpaczona rzuca się w nurt Tybru i ginie. Miała 25 lat. Taką Annuccię widzimy na obrazie „Śmierć Dziewicy”.
„Pokutująca Magdalena” – 1597 – 122 cm x 100 cm – Doria Pamphilj Gallery – Rzym- Włochy – Anna Bianchini „Annuccia” jako Maria Magdalena
„Odpoczynek w czasie ucieczki do Egiptu” – 1597 – 134 cm x 166 cm – Doria Pamphilj Gallery – Rzym- Włochy – Anna Bianchini „Annuccia” – jako Najświętsza Maria Panna
„Marta i Maria Magdalena” – 1598 – 98cm x 132 cm – Detroit Institute of Arts – Detroit – USA – Anna Bianchini „Annuccia” – jako Marta- ta z lewej
„Śmierć Dziewicy” – 1604 – 370 cm x 245 cm – Luwr – Paryż – Francja – Anna Bianchini „Annuccia” jako Maria – do obrazu „pozowała” martwa
Fillide Melandroni
Fillide Melandroni przybyła do Rzymu z Sienny wraz ze swoją o rok starszą przyjaciółką Anną BIanchini. Obie dziewczynki została natychmiast wdrożone do zawodu. Miała więcej szczęścia niż Annuccia, zostaje kurtyzaną – luksusową prostytutką, a później nauczycielką kurtyzan. Umiera w roku 1618, w wieku 37 lat. Caravaggia, podobnie jak Annuccia poznaje w rzymskiej tawernie Turchetto. Po jakimś czasie zostaje jego kochanką. Staje się to przyczyną niesnasek pomiędzy nim, a protektorem Fillide – Ranuccio Tomassonim. 29 maja 1606 roku, w trakcie gry w tenisa, dochodzi do sprzeczki pomiędzy adoratorami Fillide. Chłopaki wyciągają szpady i … Tomassoni ginie. Caravaggio musi uciekać z Rzymu, jest oskarżony o morderstwo, a za to jest jedna kara – śmierć. Do „Wiecznego Miasta” jużnigdy nie powróci. Fillide widzimy na:
- „Portret kurtyzany” – „Ritratto della cortigiana” z roku 1597,
- „Marta i Maria Magdalena” – „Marta e Maria Maddalena” z roku 1598,
- „Święta Katarzyna Aleksandryjska” – „Santa Caterina d’Alessandria” z roku 1598,
- „Judyta i Holefernes” – „Giuditta e Oloferne” z roku 1599
- „Narodzenie Pańskie” – „Natività con i santi Lorenzo e Francesco” z roku 1600
„Portret kurtyzany” – 1597 – 66 x 53 cm – znajdował się w Kaiser Friedrich Museum w Berlinie – spłonął w maju 1945 w trakcie bombardowania
„Marta i Maria Magdalena” – 1598 – 98cm x 132 cm – Detroit Institute of Arts – Detroit – USA – Anna Bianchini „Annuccia” – jako Maria Magdalena – ta z prawej, z lustrem
„Święta Katarzyna Aleksandryjska” – 1598 – 173 x 133 cm – Thyssen-Bornemisza Museum – Madryt – Hiszpania
„Judyta i Holofernes” – 1599 – 145 x 195 cm – Galleria Nazionale d’Arte Antica, Palazzo Barberini – Rzym – Włochy
„Narodzenie Pańskie” – 1600 – 268 x 197 cm – Church of San Lorenzo – Palermo – Sycylia – Włochy – skradziony w roku 1969 przez mafię sycylijską
Maddalena Antognetti „Lena”
Lena pochodziła z rzymskiej rodziny z tradycjami w najstarszym zawodzie. Kiedy urodziła dziecko, przestała być atrakcyjna dla bogatych sponsorów. Zamieszkała z notariuszem. Gdy poznała Caravaggia, przeprowadziła się do jego. Było to powodem sprzeczki Caravaggia z notariuszem, gdzie Caravaggio podstępnie go ranił. Lena umiera w roku 1610, tuż przed Caravaggiem. Miała 28 lat. Caravaggio uwiecznił Lenę na czterech obrazach, w tym na trzech wspólnie z jej dzieckiem. Lena była bardzo popularna w Rzymie, jej twarz była rozpoznawalna. Dlatego też obrazy z jej postacią były szybko usuwane z kościołów.
- „Madonna pielgrzymów” – „Madonna dei pellegrini” z roku 1604
- „Maria Magdalena w ekstazie” – „Maria Maddalena in estasi” z roku 1604
- „Madonna giermków” – „Madonna dei palafrenieri” z roku 1606
- „Madonna różańcowa” – „Madonna del Rosario” z roku 1606
„Madonna pielgrzymów” – 1604 – 260 x 150 cm – Bazylika Sant’Agostino – Rzym – Włochy – Lena z synem, obraz bardzo źle przyjęty, bo wszyscy znali Lenę i pielgrzymi z brudnymi stopami. Pomimo to pozostał do dziś w kaplicy Cavalletti w bazylice w Sant’Agostino, bo w tej kaplicy modliły się kobiety podobne Lenie.
„Ekstaza Marii Magdaleny” – 1604 – 106 x 91 cm – kolekcja prywatna – Rzym – Włochy
„Madonna giermków” – 1604 – 292 x 211 cm – Galleria Borghese – Rzym – Włochy – obraz po tygodniu został usunięty z bocznego ołtarza watykańskiej Bazyliki św. Piotra
„Madonna różańcowa” – 1606 – 365×250 cm – Kunsthistorisches Museum – Wiedeń – Austria
Zdjęcia obrazów Caravaggia pochodzą w Wikipedii.