Jest maj roku 2013. Po raz pierwszy w życiu jestem w Paryżu. A jak Paryż, to Muzeum w Luwrze. Znajomi twierdzili, że jest to największa i najfajniejsza galeria obrazów na świecie, a w niej słynna „Mona Lisa” Leonarda. Stoję przed tym obrazem, tłum ludzi wokoło. Głównie Azjaci, którzy robią sobie selfie z „Giocondą”. Wychodzę z zatłoczonej sali na luźny korytarz. Mijam kolejne obrazy Leonarda i zatrzymuje się przy niepozornym obrazie, na którym cyganka wróży z ręki młodemu paniczowi, a przy okazji dyskretnie ściąga z jego palca pierścień. Spoglądam na tabliczkę obok obrazu: „La Diseuse de bonne aventure” La Caravage. O Caravaggiu słyszałem co nieco wcześniej. Słyszeć, a widzieć, to dwie różne sprawy. Tuż obok wiszą dwa kolejne jego płótna. Szczególnie przykuwa moją uwagę monumentalny, choć słabo wyeksponowany obraz „La Mort de la Vierge”. Po powrocie do domu przejrzałem kilka albumów z dziełami Caravaggia, poszperałem trochę w Internecie i doszedłem do wniosku, że to jest to, co mi się podoba. Lubię wyzwania, więc założyłem sobie, że dopóki starczy mi życia i sił, to postaram się osobiście zobaczyć jak najwięcej obrazów Caravaggia. Zrobiłem sobie drobną analizę, z której mi wyszło, iż obecnie na świecie można bez większego problemu obejrzeć 67 obrazów, które wg. większości ekspertów bezspornie namalował Caravaggio. Dodatkowo można zobaczyć kilkanaście obrazów co do których są większe lub mniejsze wątpliwości.
Moją wycieczkę śladami obrazów Caravaggia rozpocząłem w roku 2013 w paryskim Luwrze. Tu zobaczyłem numery od 1 do 3.
05.05.2013 – Musée du Louvre – Paryż – Francja
1 |
Wróżenie z ręki | Buona ventura (II versione) | 1597 | 99 × 131 cm |
Na świecie istnieją dwie wersje tego obrazu, nieznacznie od siebie się różniące. W Paryżu wisi wersja późniejsza. Pierwszą wersję (dziewiczą) „Wróżenia z ręki” można zobaczyć w Muzeach Kapitolińskich w Rzymie.
2 |
Śmierć Dziewicy | Morte della Vergine | 1606 | 369 × 245 cm |
Ostatni obraz namalowany w Rzymie przez Caravaggia. W maju 1606, po zamordowaniu Tomassiego musiał z Wiecznego Miasta uciekać. Nigdy już do niego nie powrócił. Modelką postaci Maryi była kurtyzana Anna „Annuccia” Bianchini, która pozowała wcześniej do kilku obrazów Mistrza. Tu pozowała bezwiednie, leżąc na stole w prosektorium. Dzień wcześniej, będąc w zaawansowanej ciąży, skoczyła z mostu do Tybru. Zrozpaczona kobieta na krześle przed Marią, to Maria Magdalena. Z tyłu – Apostołowie.
3 |
Portret Alofa de Wignacourta | Ritratto di Alof de Wignacourt | 1608 | 195 × 134 cm |
Po ucieczce z Rzymu i chwilowym pobycie w Neapolu, Caravaggio trafia na Maltę, gdzie po namalowaniu portretu Wielkiego Mistrza waz z giermkiem (poniżej) został Kawalerem Łaski. Był nim krótko. Na Malcie znów narozrabiał i przez tego samego Wielkiego Mistrza został uwięziony i pozbawiony tytułu kawalera.
Zdjęcia obrazów pochodzą z Wikipedii.