Kontynuując podróż śladami obrazów Caravaggia, wiosną 2017 roku przybyłem do Florencji i Mediolanu. We Florencji możemy zobaczyć sześć obrazów uważanych bezspornie za namalowane przez Mistrza, oraz dwa, co do których są poważne wątpliwości. Zobaczymy je w trzech miejscach: Galeria Uffizi, Pałac Pittich i Fundacja Roberta Longhi. Tym razem udało mi się odwiedzić tylko Galerię Uffizi (gdzie są 3 obrazy Mistrza). Aby się dopełniło, trzeba będzie do Florencji jeszcze kiedyś powrócić.
01.04.2017 – Galeria Uffizi – Florencja
23 | Bachus | Bacco | 1596 | 95 × 85 cm |
Tak zwany „Zdrowy Bachus” w przeciwieństwie do „Chorego Bachusa„, który znajduje się w rzymskiej Galerii Borghese. Zwraca uwagę fakt, że Bachus (zdrowy) jest mańkutem. Wynika to z techniki stosowanej przez Caravaggia. Do ciemnego pomieszczenia, w którym znajdował się model (w tym konkretnym przypadku jest to Maria Minitti, kumpel po fachu Caravaggia) był wprowadzony strumień światła, który wraz z modelem przez soczewkę oraz lustro był rzucamy na płótno w drugim pomieszczeniu przed którym stał Caravaggio. Leworęczność Bachusa wynika z obecności tego lustra.
24 | Głowa Meduzy | Medusa | 1597 | 60 × 55 cm |
Tarcza paradna namalowana jako dar dla władcy Florencji Wawrzyńca I Medyceusza. Caravaggio namalował Meduzę w pozie, gdy ujrzała swoje odbicie w tarczy Perseusza i trochę się zdziwiła.
25 | Ofiarowanie Izaaka | Sacrificio di Isacco | 1602 | 104 × 135 cm |
Scena biblijna, gdy Abraham na żądanie Boga składa mu w ofierze swego jedynego syna Izaaka. W kulminacyjnym momencie tego dramatu zjawia się Anioł i mówi: „Abrahamie Pan Bóg wystawił ciebie na próbę, zostaw Izaaka, złóż w ofierze tego barana„. W kolekcji Barbary Piaseckiej Johnson w Princeton do niedawna można było obejrzeć inne „Ofiarowanie Izaaka” , które przez niektórych znawców jest uważane również za dzieło Caravaggia, ale wystarczy porównać oba obraz, aby wyzbyć się wszelkich złudzeń.
W Mediolanie zobaczymy dwa obrazy Caravaggia. Pierwszy w Galerii Brera, drugi w Bibliotece Ambrozjańskiej.
02.04.2017 – Galeria Brera – Mediolan
26 | Wieczerza w Emmaus | Cena di Emmaus | 1606 | 141 × 175 cm |
Obraz przedstawia epizod z Ewangelii św. Łukasza, w którym dwóch uczniów w drodze z Jerozolimy do Emaus spotka Chrystusa (rzecz dzieje się tuż po ukrzyżowaniu), jednak go nie poznają. Rozpoznają Pana w trakcie wieczerzy w Emaus, gdy on błogosławi pokarm. I w takim momencie Caravaggio przedstawił naszych bohaterów. Druga „Wieczerza w Emmaus” Caravaggia, jakże odmienna, wisi w londyńskiej Galerii Narodowej.
03.04.2017 – Biblioteca Ambrosiana – Mediolan
27 | Kosz owoców | Canestra di frutta | 1596 | 46 × 64 cm |
Caravaggio w Rzymie pojawił się w roku 1592. Jego pierwsze prace to były małe święte obrazki dla pielgrzymów malowane hurtowo w pracowni Cesariego. Po roku usamodzielnił się i zaczął sam malować. Pierwszymi jego pracami była martwa natura, dlatego też datowanie „Kosza owoców” na 1596 rok jest nieporozumieniem. Prawdopodobnie powstał on trzy lata wcześniej.
Zdjęcia obrazów Caravaggia pochodzą z Wikipedii (poza startowym, które zrobiła moja Żona).