Obrazy caravaggionistów w polskich zbiorach

Caravaggio był tym artystą, który wywarł największy wpływ na malarstwo doby baroku. Dlatego, gdy odszedł, pojawili się liczni jego kontynuatorzy i naśladowcy. Co urzekło ich w twórczości Mistrza? Ostra gra światłocieni (luminizm), śmiałe skróty perspektywiczne, specyficzna kolorystyka (głównie czerwień, brąz, czerń), brak wyrazistego tła (z tyłu ciemna plama). Pierwsi caravaggioniści pojawili się w Rzymie i Neapolu. Później rozlało się to na całą Europę, ze szczególnym uwzględnieniem holenderskiego Utrechtu. Za kontynuatorów Caravaggia uważa się również Rembrandta, Rubensa czy Velazqueza. Chociaż do caravaggionistów tych trzech malarzy już nie zaliczymy.

W polskich zbiorach nie stwierdzono do dziś ani jednego obrazu Caravaggia. Wszystko jeszcze przed nami.  Nie ma jednak co rozpaczać, bo w swoich zbiorach mamy dość pokaźną liczbę (ponad 20) obrazów caravaggionistów. W tym odcinku proponuję spacer po galeriach, gdzie te obrazy możemy zobaczyć.

Muzeum Narodowe w Warszawie

Najwięcej, bo kilkanaście z nich, znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Problem jet w tym, iż  w bieżącej ekspozycji możemy zobaczyć jedynie dziesięć. Wszystkie znajdują się na drugim piętrze w Galerii Sztuki Dawnej. Pozostał leżą w magazynach i czekają, aż Muzeum Wojska Polskiego wyprowadzi się do Cytadeli.

Antiveduto Grammatica (1571-1626), Madonna z Dzieciątkiem i św. Anną, 1614–1617, 115×145 cm – sala 208

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Gramatica_Madonna_and_Child.jpg

Nicolas Tournier (1590-1638), Dawid z głową Goliata, II poł. lat 20. XVII w., 91×72 cm – sala 208

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Tournier_David.jpg

Cecco del Caravaggio (Francesco Buoneri) – aktywny w Rzymie w latach 1610-1620, Męczeństwo św. Sebastiana, I poł. XVII w., 124×162,5 cm – sala 208

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a2/Cecco_Saint_Sebastian.jpg

Carlo Dolci (1616-1686), Św. Paweł Pustelnik, przed 1648, 168,5×132 cm – sala 208

https://wf1.xcdn.pl/files/21/01/13/536674_jTTp_57bc51944327ac0af7979939bc3a_83.jpg.webp

Jusepe de Ribera (1591-1652), Św. Sebastian, lata 30. XVII w., 142,5×187,5 cm, sala 208

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Jusepe_de_Ribera_-_Martyrdom_of_St._Sebastian_-_M.Ob.650_-_National_Museum_in_Warsaw.jpg

Bernardo Cavallino (1616-1656), Sen św. Józefa, I poł. lat 40. XVII w., 102×75 cm – sala 208

Mattia Preti (1613-1699), Pokłon pasterzy, ok. 1645, 148×197 cm – sala 208

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Preti_Adoration_of_the_Shepherds.jpg

Hendrick Ter Brugghen (1588-1629), Król Dawid grający na harfie w otoczeniu aniołów, 1628, 150×190 cm – sala 209

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Brugghen_King_David.png

Wouter Crabeth II (1594-1644), Gra w karty, 1625-30, 135×169 cm – sala 211

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Wouter_Pietersz._Crabeth_II_-_Playing_cards_-_M.Ob.531_-_National_Museum_in_Warsaw.jpg

Simon Vouet (1590-1649), Niedobrana para, 1621, 100×75,5 cm – sala 211

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Vouet_Vanitas.JPG

Matthias Stomer (1600-1650), Św. Piotr w modlitwie, 1633–1640, 104×128,5 cm – obecnie nie eksponowany

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/Matthias_Stom_-_Saint_Peter_in_prayer_-_M.Ob.1890_MNW_-_National_Museum_in_Warsaw.jpg

Theodor Rombouts (1597-1637), Gra w karty, I poł. XVII w., 167,5×233,5 cm – obecnie nie eksponowany

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Rombouts_Card_players.jpg

Muzeum Pałacu króla Jana III w Wilanowie

Johan Carl Loth (1632-1698), Caritas Romana, II poł. XVII w., 125,5 x 96,3

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b4/Loth_Caritas_Romana.jpg

Johan Carl Loth (1632-1698), Lekcja muzyki , II poł. XVII w., 131 x 94

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/d/d7/20120808192156%21Loth_Music_lesson.jpg?uselang=it

Jan Lievens (1607-1674), Młody mężczyzna z fajką dmuchający na żar, ok. 1625, 82×64 cm

https://www.wilanow-palac.pl/image.php/17350/mlody_mezczyzna_z_fajka_1.jpg

Jan Lievens (1607-1674), Młody mężczyzna zapalający żagiew, ok. 1625, 82×64 cm

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Lievens_A_youth_lighting_a_torch.jpg

Galeria Porczyńskich im. Jana Pawła II w Warszawie

Hendrick ter Brugghen (1588-1629) Chrystus cierniem koronowany – 1615 – 136×102

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Brugghen_Crowning_with_Thorns.JPG

Cornelis van Poelenburgh (1594-1664), Płomień miłości – I poł. XVII wieku – 30×40

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Poelenburgh_Flame_of_love.JPG

Galeria Raczyńskich w Rogalinie

Francisco de Zurbaran (1598-1664), Madonna Różańcowa adorowana przez kartuzów, ok. 1638–1639, 325×196 cm,

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Zurbaran_Virgin_of_the_Rosary.jpg

Muzeum Narodowe w Lublinie

W odnowionym ostatnio Muzeum Narodowym w Lublinie możemy zobaczyć dwa obrazy namalowane przez utrechckich caravaggionistów

Gerrit van Honthorst (1592-1656), Sąd Midasa, 1610–1620, 163×90 cm

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Honthorst_Judgment_of_Midas.jpg

Hendrick Ter Brugghen (1588-1629), Piłat umywający ręce, ok. 1617–1618, 100,7×128,7 cm

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Brugghen_Pilate_washing_his_hands.jpg

LWÓW

Za jałtańskim kordonem pozostały co najmniej cztery obrazy caravaggionistów.

Georges de La Tour (1593-1652) – U lichwiarza – 1630 – 40×60 – sala 12

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Georges_de_La_Tour_L%27Argent_verse_Mus%C3%A9e_des_beaux-arts_de_Lviv.jpg

Gerard van Honthorst (1592-1656) – Kobieta z gitarą” – 1631, 84×65 – sala 9

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Gerard_van_Honthorst_-_lviv_gallery.jpg

Gerard van Honthorst (1592-1656) – Mężczyzna z viola da gambą – 1631 – 84×65 – sala 9

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Gerard_van_Honthorst_-_lviv_gallery2.jpg

Bernardo Strozzi (1581-1644), Święty Piotr uzdrawia paralityka, I połowa XVII w., 120×111 – sala 3 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/Bernardo_Strozzi_St_Peter_Cures_the_Lame_Beggar.jpg

Zdjęcia obrazów pochodzą w Wikipedii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dziewiętnaście − szesnaście =